Recent Posts

O čase a jeho organizaci



 „Nemám čas.“ Jedna z nejčastějších záporných odpovědí mnoha lidí. Podle mého názoru je to ale jedna z nejokatějších lží, kterou vědomě či nevědomě pronášíme. Každý máme 24 hodin denně, sedm dní v týdnu, 365 (a někdy 366) dní v roce. Neexistuje nikdo, kdo má objektivně víc času. Pouze s ním každý hospodaří jinak. V následujících řádcích se pokusím nabídnout svůj pohled na to, jak se snažím k času přistupovat sám. Podle mého názoru je to totiž hned po zdraví to nejcennější a nejvzácnější, co všichni máme.

Metody


V rámci sebevzdělávání v otázce osobního rozvoje jsem příležitostně pročítal i nějaké články, týkající se time managementu (=proces, kdy plánujete svůj vlastní čas a úkoly, které za určitou dobu chcete splnit). Osobně znám systém GTD (Getting Things Done) a Pomodoro (a teď nemyslím princip, že byste čas trávili žraním špaget :-D). Třeba je toho více, ale já znám pouze tyto dva. 

K mému nemalému překvapení jsem zjistil, že dokonce existují i školení, které vás mají za úkol naučit, jak hospodařit s vlastním časem. Zájemce nechť si připraví několik tisíc korun.

Upřímně? Jestli nemáte nic lepšího, za co utratit peníze, nebo to hradí firma, tak prosím. Za sebe mi ale přijde zbytečné utrácet tak velké sumy za něco, co se dá zadarmo najít na internetu, případně načíst v nějaké knížce v knihovně. Zadruhé, ono je v reálu vlastně jedno, jakou pomůcku pro vlastní organizaci času zvolíte. Ta totiž podle mého názoru není nejdůležitější. Stěžejní je něco jiného.

Váš přístup

Podle mého názoru to nejdůležitější kritérium, které odlišuje člověka se schopností si zorganizovat čas od toho, kdo to nezvládne. Osobně stále řeším problém s tím, že jsem často chaotický, dělám věci na poslední chvíli, povinnosti odsouvám, protože se mi určité věci prostě nechtějí řešit. A pak nestíhám. 

Pořád jsem hledal něco, co mi v tom pomůže. Co mi vykouzlí najednou spoustu času. Ale nepodíval jsem se na to nejdůležitější místo – do zrcadla.


I ta nejlepší metoda time managementu vám bude k ničemu, pokud k sobě nebudete upřímní a poctiví. Pokud si neujasníte priority a budete mít obavu na sebe převzít odpovědnost řešení. Věc, která se snadno řekne, ale o dost hůře udělá. Vím z vlastní zkušenosti a mám se v tomto ohledu ještě hodně co učit :-D.

Každý z nás jsme jiní. Máme odlišné priority. Proto i přístup každého čtenáře bude vypadat jinak.

Můj přístup v kostce, který se SNAŽÍM dodržovat



  • Nedělat si těžkou hlavu tím, co nemohu vyřešit
  • Snažit se investovat čas tam, kde mohu něco ovlivnit
  • Emaily, organizační sms a jiné jednorázové věci dělat jen brzy ráno a dopoledne
  • Co lze vyřešit hned a jednoduše, řešit hned a neodkládat.
  • Omezit počítačové hry na absolutní minimum (dnes už prakticky nehraji)
  • Psát, psát a ještě jednou psát poznámky, nenechávat to jen v hlavě
  • Dlouhodobější povinnost (seminárka, povinná literatura, prezentace, zkoušky atd.) rozložit na kratší rovnoměrné časové intervaly
  • Myslet i na relax a přátele
  • Nenudit se

V příštím článku jednotlivé body rozeberu podrobněji a nabídnu i konkrétní metodu, kterou se pro organizaci času snažím využívat já. Záměrně píši snažím, protože ne vždy jsem k sobě tak upřímný a poctivý, jak bych mohl být. Ale o tom příště :)

Zdroj obrázku: www.serendipity.estranky.cz
O čase a jeho organizaci O čase a jeho organizaci Reviewed by Lamič on 20:40:00 Rating: 5

Žádné komentáře :

Copyright © Lamič 2015-2016. Všechna práva a články mají domácí vězení a bez svolení nesmí z domu. Používá technologii služby Blogger.